Monday, May 24, 2010

Crème brûlée med smak av grönt te

Det var mitt första försök att tillaga den berömda, franska desserten. Och mycket lyckat måste jag tillägga. Det är faktiskt inte alls svårt, men nästa försök kommer jag att göra när vi köper en gasolbrännare för att få den knäckiga ytan på rätt sätt. Det blev en perfekt avslutning på en god middag - len vaniljkräm med knäckigt täcke av socker...
Ingredienser för 6 st portioner:
6 st äggulor
5 dl vispgrädde
70 g socker
1 tsk vaniljpulver
3 st grönt te påsar
Till karamellisering:
2 msk rörsocker
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 120 grader.
2. Blanda grädde, socker och vaniljpulver och värm upp under omröring. Lägg i tepåsarna. Låt svalna lite.
3. Blanda äggulor  i en bunke. Vispa lätt. Häll sen över gräddblandningen och fortsätt att vispa mycket lätt tills allt blandat sig.
4.  Häll upp blandningen i formarna. Ställ dem i en långpanna med hett vatten upp till halva höjden på formarna. Grädda i nedre delen av ugnen cirka 50 minuter eller tills de har stelnat.
5. Ta ut formarna och låt dem kallna. Sätt ugnen på 250 grader grillvärme. Strö rörsockret över formarna. Gratinera formarna tills de får en gyllenbrun färg, cirka 10 minuter.
7. Låt svalna innan de serveras. Enligt mitt tycke skall crème brûlée vara kallt.
Formarna som jag använde (ramekin) är inte alls lämpliga till crème brûlée. De skall vara större i omkrets och mycket lägre - sådana som vi fick när vi beställde desserten i Paris för två veckor sedan. Det goda knäckiga täcke är större då;)

No comments:

Post a Comment