Thursday, May 13, 2010

Dinkelbröd med rosmarin

Jag blev förtjust i dinkelmjöl och den här gången använde jag bara fullkorn.




För en limpa:
 100 g (1 dl) rågsurdegsgrund
300 g (3,5 dl) vätska (ca 50/50 vatten/filmjölk)
6 g färsk jäst
350 g (6 dl) dinkelmjöl fullkorn
2 tsk torkad persilja
1tsk rosmarin
1 msk solrosfrö
6 g (1 tsk) salt
Och som vanligt... Blanda allt utom surdegen, jästen och saltet. Låt stå 30 min, tillsätt resten och så vidare...Dvs. samma procedur som t. ex.  här och i övriga recept på grytbröd.

Brödet smakade gott med avokadoröra med feta och basilika, en fastare variant än den som jag har skrivit om där  som mera påminner om dipsås.











På tal om avokado. Vi var i Paris några dagar och där hittade jag bland grönsaker i en vanlig livsmedelsbutik det här imponerande exemplaret  av avokadosläkten. Jag var bara tvungen att köpa den. Den vägde 530 g och smakade mycket gott.

1 comment:

  1. Chleb orkiszowy? Czyli cos dla mnie :) Uwielbiam tego typu ciemne chleby. Domyslam sie, ze z pasta z awokado smakuje wybornie :)

    Pozdrawiam!

    ReplyDelete